Šestiletý plán s rozpočtem cca 180 mld. Kč pro oživení a posílení odolnosti České republiky po pandemii Covid-19 již má konkrétní obrysy.
Národní plán obnovy počítá s intenzivním zapojením vysokých škol, a to jednak v oblasti vzdělávání, tak i podpory výzkumu uplatnitelného v praxi a podpory transferu technologií.
Na podporu vzdělávání se zaměřuje komponenta 3.2 Adaptace kapacity a zaměření školních programů - 3.2.1 Transformace vysokých škol s cílem adaptace na nové formy učení a v odpovědi na měnící se potřeby trhu práce v post-covidové obnově
Realizace se předpokládá od přibližně poloviny roku 2022 do konce 2023. Celková alokace činí 3 mld. Kč na dva roky (1 mld. Na rok 2022 a 2 mld. Na rok 2023). Spoluúčast bude zřejmě 5–10 %.
Obsahem bude naplňovat cíle 1., 2., 5. a 6. Strategického záměru MŠMT (1., 2. a 5. oblast Strategického záměru ČZU). „Bezprostředním cílem z hlediska implementace programu tedy je iniciace a akcelerace transformačních procesů na úrovni jednotlivých vysokých škol, tedy reforma jejich vnitřního uspořádání. Transformační projekty budou zaměřeny na dobudování kapacit a modernizaci vzdělávací nabídky vysokých škol, čímž umožní následné dosažení dlouhodobého cíle v delším časovém horizontu,“ shrnuje implementační dokument Národního plánu obnovy.
Očekávané výstupy
- příprava a rozvoj studijních programů poskytovaných online;
- využívání blended learning (tedy kombinace prezenčních a distančních forem vzdělávání, využívání metod online vzdělávání v prezenčních studijních programech);
- rozvoj kapacit pro reskilling a upskilling, přičemž doménou vysokých škol bude zejména upskilling pracovníků v oblastech vyžadujících vysokou kvalifikaci (knowledge-intensive) za účelem posílení přenosu poznatků mezi akademickou a aplikační sférou;
- příprava a rozvoj studijních programů v rychle se rozvíjejících odvětvích s vysokou přidanou hodnotou a odvětvích s významnou společenskou relevancí a nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, které budou stanoveny jako prioritní na národní úrovni v konzultaci se sociálními partnery;
- příprava a rozvoj studijních programů profesního profilu orientovaných na potřeby trhu práce a zahrnujících významný podíl praktické výuky.