Luboš Vlček

Je to značka, kterou mám rád, a chci jí něco vrátit
Vyzkoušel prakticky všechny škodovky a zkouší je průběžně. Ing. Luboš Vlček, absolvent ČZU, to má jako šéf prodejní organizace ŠKODA AUTO Česká republika takřka v popisu práce. 

Jakou pozici v koncernu má značka Škoda vedle jiných známých značek, jako je samotný Volkswagen, Audi či Seat?
Dnes má koncern Volkswagen celkem dvanáct značek. Pokud se budeme bavit o kvantitativních ukazatelích, pak je ŠKODA AUTO z hlediska objemu prodaných vozů třetí největší značkou koncernu. Z kvalitativního hlediska je Škoda, jako česká značka s dlouhou historií, přínosem pro celý koncern Volkswagen, především co se inovací a přístupu k řešení, nejen technických výzev týká. Tradice ale není vše, i Škoda se musí vyvíjet, měnit a zvyšovat svoji výkonnost doma i na všech zahraničních trzích.

Říká se, že dobrý obchodník musí být dobrým psychologem… Platí to i o vás?
Ano, obchodník by rozhodně měl být psychologem v tom smyslu, že musí být schopen velmi přesně rozpoznat potřebu svého zákazníka. Potřeby se liší region od regionu. Co ale platí obecně bez ohledu na místo a dobu, je, že zákazník musí dostat špičkové služby. A to nejen v předprodejní a prodejní fázi, ale také v poprodejní, tedy ve fázi servisní. Dobrý obchodník by dle mého názoru měl mít dvě základní schopnosti: Vycítit potřeby svého zákazníka, aby mu dokázal nabídnout správný produkt, a být také servisně orientován, aby zákazníkovi uměl nabídnout prvotřídní služby. Jen tak zůstane zákazník loajální a bude nadále rád součástí „rodiny“. 

V čem se my Češi lišíme třeba od Číňanů nebo od obyvatel západní Evropy, kde jste také byl zodpovědný za prodej škodovek?
Český zákazník je velmi pragmatický. Mnohem více kalkuluje a počítá v porovnání se zákazníky z Číny, je to velmi racionálně uvažující zákazník. Čínský zákazník je zase velice náročný na služby, je emotivnější, vyhledává nové trendy a je daleko více otevřený nabídce technologií i luxusu, za který je ochoten zaplatit.
Očekávání zákazníků ze zemí západní Evropy je do značné míry podobné očekávání českého zákazníka. Pokud se bavíme o automobilovém trhu, ten v České republice je velice vyspělý a konkurenceschopný a co do nároků a požadavků zákazníků je naprosto srovnatelný se západní Evropou i Čínou.

Máte možnost pracovat s kolegy z mnoha zemí celého světa. Jakých vlastností si na spolupracovnících nejvíc ceníte?
Začal bych spolupracovníky, s nimiž pracuji zde, v České republice. Na nich si vážím flexibility, schopnosti přizpůsobit se náročným situacím i upřímné snahy učit se a dále se rozvíjet. Celý koncern Volkswagen zaměstnává přes 570 tisíc lidí a působí prakticky po celém světě. V rámci koncernu tak máme skutečně velmi internacionální prostředí, kde se prolínají desítky kultur a přístupů. A to je velký benefit, jednotlivé značky se díky tomu mohou přizpůsobovat regionálním specifikům a koncern tak dokáže působit úspěšně a efektivně ve všech regionech světa. Díky bohatému kulturnímu mixu dokážeme nejlépe chápat potřeby zákazníků v jednotlivých regionech.

Vzpomenete si ještě někdy na vysokou školu?
Na vysokou školu vzpomínám rád, především na tým lidí a profesorů.

Jak vás vysoká škola připravila na nároky pracovního života?
Vysoká škola mě připravila teoreticky, vnímal jsem ji jako velmi dobrou přípravu pro vstup do života. Úspěch v praxi však vždy závisí především na snaze a schopnostech. Měl jsem možnost studovat v kolektivu výborných kolegů a pedagogů. Zkušenost s týmovou spoluprací a vzájemnou podporou pro mě byla do života velmi důležitá. To jsem si odnesl z vysoké školy.