Nové výukové materiály přibližují les, lesnictví a lesní bioekonomiku žákům na základních školách

Praha, 13. prosince 2023 - Díky výukovým materiálům, které společně vytvořili lesníci a učitelé základních škol, získává vzdělávání o lesních ekosystémech a udržitelném lesnictví nový impulz. Čtyři tematické vzdělávací moduly vznikly v rámci projektu Fondů EHP ve spolupráci Lesů České zemědělské univerzity, Fakulty lesnické a dřevařské ČZU, Základní školy Pečky, Institutu profesního rozvoje a norského partnera Forestry Extension Institute.

Lesy pokrývají více než třetinu plochy České republiky a plní pro společnost klíčové environmentální, sociální i ekonomické funkce. Cílem nově vytvořených vzdělávacích modulů pro využití ve výuce na základních školách je podnítit u dětí zájem o les jako unikátní přírodní prostředí, seznámit je s udržitelným hospodařením v lese a vysvětlit jim principy lesní bieokonomiky. „Lesy nejsou továrna na dřevo, jejich přínos pro krajinu a společnost je mnohem komplexnější. Lesní bioekonomika se zabývá tím, jak efektivně a zároveň udržitelně využívat všechny přírodní zdroje, které les společnosti poskytuje. A to vše za využití inovací, nových výrobních postupů a moderních technologií,“ vysvětluje za hlavního řešitele projektu ředitel Lesů ČZU Zdeněk Macháček.

S principy lesní bioekonomiky je nutné seznamovat děti již na základní škole. S postupným vyčerpáváním nerostných surovin, jako jsou ropa, zemní plyn nebo uhlí totiž význam obnovitelných přírodních zdrojů do budoucna poroste. V příštích desetiletích tak můžeme očekávat vlnu bioekonomiky, která má oproti fosilní ekonomice výhodu postavení na obnovitelných, při řádném hospodaření nevyčerpatelných zdrojích. Bioekonomika má za cíl změnit myšlení společnosti a zajistit tak dalším generacím budoucnost opírající se o taková řešení, která budou ekologická a zajistí udržitelné hospodaření se zdroji.

V rámci projektu Aspekty bioekonomiky související s lesnictvím – podpora aktivního občanství prostřednictvím participace vzniklo 60 aktivit, které jsou rozděleny do čtyř tematických modulů využitelných při výuce na 1. i 2. stupni základních škol, ve třídě i mimo ni. Každá aktivita je tvořena metodickým listem pro učitele a pracovním listem pro žáky. Metodické listy poskytují učitelům potřebné informace včetně doporučení pro vhodný ročník, seznamu potřebných pomůcek, orientační časové náročnosti a navázání aktivity na průřezová témata Rámcového vzdělávacího plánu.

V průběhu listopadu a prosince proběhly v Kostelci nad Černými lesy, Plaňanech, Vrchotových Janovicích a Kolíně diseminační semináře, na kterých se učitelé základních škol seznamovali s tím, jak se vzdělávacími moduly ve výuce pracovat. „Vzdělávací moduly lze v elektronické podobě najít na webovém portálu www.zazitles.cz v sekci Materiály pro učitele. Tento web však obsahuje i další zajímavosti, jako jsou například virtuální procházka místem největšího lesního požáru v ČR, lesnické pexeso nebo mapa s tipy na výlet do českých lesů,“ upřesňuje spoluautor vzdělávacích modulů Radim Löwe z Fakulty lesnické a dřevařské ČZU v Praze.

Soubory ke stažení

Tisková zpráva

Další články v rubrice

English ☰ Menu

Na webových prezentacích České zemědělské univerzity v Praze (pod doménou czu.cz) používáme soubory cookies. Tyto soubory nám poskytují možnosti, jak lépe poskytovat služby a dále nám pomáhají analyzovat výkon webu. Informace o tom, jak naše weby používáte, můžeme sdílet se svými partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. V nastavení si můžete následně vybrat, které cookies můžeme používat. Svůj udělený souhlas, můžete kdykoliv změnit či odvolat.